1965 Gagne'nin Öğretim Durumları Modeli
Gagne’nin öğrenmenin zihinsel durumlarını açıklayan kitabı “Öğretim Durumları” ilk olarak 1965’de yayımlandı. Bu kitap bilgiyi işleme modelinin, yetişkin bireylere çeşitli uyarıcılar sunulduğunda meydana gelen zihinsel olayları temel almıştır. Gagne'ye göre öğrenme, dışsal uyaranlara içsel faktörlerin etkileşimiyle gerçekleşir. Gagne, öğrenme için dış koşulların düzenlenmesinin dışında iç faktörlerin de önemli olduğunu savunur.Gagne, öğrenme durumları ile ilişki kuran ve tarif eden öğretim durumları diye adlandırdığı dokuz adımlık bir süreci ortaya çıkarmıştır:
1-Dikkati sağlama: Öğrencilerin dikkatini toplama; ilgi uyandırma; teşvik etme. (Motivasyonu harekete geçirme: Hikaye, anı, fıkra, resim, farklı kıyafet)
2-Öğrencilere hedefleri bildirme: Genel bir açıklama yapma öğrencilerin beklentilerini ve motivasyonunu arttırır ve değerlendirme için bir temel olur.
3-Ön bilgileri hatırlatma: Öğrencilere ön bilgilerini hatırlatma; daha önceki kavramların anlaşılmışlığı hakkında araştırma yapmak.
4-İçeriği sunma: İçeriği organize etme, sunma ve örneklerle açıklama, ideal olarak farklı öğrenme stillerine başvurarak birden fazla teknik kullanmak. (Uyarıcı materyaller sunma: yeni öğrenmeyle ilgili)
5-Öğrenmeye rehberlik etmeyi sağlama: Karşılaştırmaları, anımsama yöntemlerini, örneklemeleri, çalışma durumlarını, grafik örgütleyicileri, harita örgütleyicileri kullanarak öğrencilere destek olmak. (Öğrenmeyi kolaylaştırıcı ipucu verilir, öğrenci neye dikkat etmesi gerektiğini bilir.)
6- Davranışı ortaya çıkarma: Öğrencilere fırsatlar tanıyarak onların bu noktada bilgileri öğrendiğini ve yeni konuya hazır olduklarını ispatlamalarını sağlamak. (Davranışın ortaya çıkması için ortam hazırlanmalıdır. Öğrenci öğrendiklerini uygulama, problem çözme ve davranışı gösterme imkanı bulur.)
7-Dönüt sağlama: Öğrencilere doğru dönütler sunmak ya da kişisel testler vasıtasıyla dönüt sağlamak. (Dönüt-düzeltme)
8-Performansı değerlendirme: Öğrencilerin konu ile ilgili bilgilerini değerlendirmek. (Öğrenilenler değerlendirilir.)
9-Kalıcılığı ve transferi sağlama: Bir sonraki konudaki bilgileri kazanılmış bilgilerin üzerine inşa etmek. (Öğretmen, öğrencileri yeni problem durumlarıyla karşı karşıya getirici fırsatlar yaratmalı, öğrenilen bilgilerin yeni durumlarda kullanılmasını sağlamalıdır.)
Kaynaklar: http://coe.sdsu.edu/eet/articles/gagnesevents/index.html
Öğretim Yöntem ve ilkeleri, İhtiyaç Yayıncılık
http://www.princeton.edu/stat/ids/gagevents.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder