Hedeflerin Hiyerarşik Sınıflaması (1956 Bloom Taksonomisi)
Bloom'un sınıflandırma yöntemi olarak bilinen düşünceye dayalı eğitsel hedeflerin sınıflanması yöntemidir. Bir çocuğun düşünce seviyesini ortaya çıkaran davranışları içerir.Bu alanın en düşük düşünce seviyesinden en yükseğe doğru altı düzeyi vardır:
Bloom'un sınıflandırma yöntemi olarak bilinen düşünceye dayalı eğitsel hedeflerin sınıflanması yöntemidir. Bir çocuğun düşünce seviyesini ortaya çıkaran davranışları içerir.Bu alanın en düşük düşünce seviyesinden en yükseğe doğru altı düzeyi vardır:
• Bilgi
• Kavrama
• Uygulama
• Analiz
• Sentez
• Değerlendirme
1.Bilgi: Bilgilerin olduğu gibi hatırlandığı basamaktır (tanımlama, söyleme, yazma, seçme, altını çizme, kavramlar bilgisi, olgular bilgisi vb.).
2.Kavrama: Bilgilerin yorumlanarak farklı ifade edilebildiği basamaktır (kendi cümleleriyle ifade etme, dönüştürme, başka bir biçimde ifade etme, savunma, ayırt etme, açıklama, örneklendirme, çıkarımlarda bulunma, özetleme, sonucu bulma, yeniden düzenleme, tablolaştırma, tablo ve grafik okuma).
3.Uygulama: Bilgilerin uygulanması, hayata geçirilmesi, gerçekleştirilmesi, tatbik edilmesi aşamasıdır (yapma, çalıştırma, kullanma, hazırlama).
4.Analiz: Bilgilerin ayrıştırılması, sınıflandırılması, ilişkilendirilmesi ve karşılaştırılması gibi yeterlilikleri içerir (analiz etme, karşılaştırma, ayırt etme, çıkarımda bulunma, alt gruplara ayırma, parçalara ayırma).
5.Sentez: Bilgilerin kullanımıyla özgün ve yeni bir ürün ortaya koymayı gerektirir (birleştirme, yaratma, tasarlama, planlama, derleme, örgütleme, formüle etme).
6.Değerlendirme: Bilişsel alanın en üst basamağıdır. Ölçütlere göre eleştirme, değerlendirme ve yargılamayı gerektirir (yargılama, irdeleme, ispat etme, karar verme, sonuca ulaşma, benzerlikleri bulma, değerlendirme, yorumlama).

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder